بلاگ

کاربردهای صنعتی شگفت انگیز باریت

نگاهی اجمالی بر کانی های باریت

باریت، یک ماده ی معدنی سفید است، که از سولفات باریم (BaSO4) تشکیل شده است و منبع اصلی عنصر باریم در تولید باریم می باشد.

کانی های باریت به نام های سولفات باریم و باریت، باریتین، باریتیت، اسپار سنگین، تیف و بلان فیکس شناخته می شوند. باریت معمولاً به صورت بلورهای بزرگ کریستال مانند، یا به صورت صفحات واگرا به نام باریت تاج دار در سنگ های هیدروترمال (به ویژه آنهایی که حاوی سرب و نقره هستند)، سنگ های رسوبی از جمله سنگ آهک، در رسوبات رسی که در اثر هوازدگی سنگ آهک ایجاد می شوند، در کانسارهای دریایی و در حفره های سنگ آذرین شکل می گیرد.

گروه باریت شامل باریت، سلستین (سولفات استرونسیم)، آنگلزیت (سولفات سرب) و انیدریت (سولفات کلسیم) است. 

لازم به توضیح می باشد که باریت یک جایگزین عالی برای تیتانیوم دی اکسید است.

کاربردهای باریت 

باریت یکی از شگفت انگیزترین مواد معدنی است، که به دلیل ویژگی های شیمیایی و فیزیکی فوق العاده‌اش از جمله وزن مخصوص بالای آن دارای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی در صنایع مختلف از جمله صنایع لاستیک، پلاستیک، پزشکی و… می باشد.

  • صنعت پلاستیک

کانی باریت به طور گسترده در صنعت پلاستیک به عنوان پرکننده پلاستیک ABC برای تولید پلاستیک های رنگی کاربرد دارد، که در بهبود سفتی، شدت و استحکام سایشی آنها بسیار موثر می باشد.

  • صنعت لاستیک

اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه ها در صنعت لاستیک هستید، می توانید از کانی های باریت ( مش کمتر از 500) به عنوان افزودنی پر کننده برای محصولات لاستیکی استفاده کنید.

باریت در ضد آب بودن، افزایش سختی و ضد اسید و قلیایی بودن محصولات لاستیکی بسیار موثر می باشد، که این امر باعث دوام بیشتر و درنتیجه افزایش طول عمر محصولات لاستیکی می شود.

  • صنعت کاغذ سازی

در صنعت کاغذ سازی از پودر باریت تصفیه شده به دلیل رنگدانه ی سفید و تمییز، و همچنین ویژگی پرکنندگی آن برای تولید مقوا و کاغذ سفید استفاده می شود.

  • صنعت رنگ

کانی های باریت یک جایگزین مناسب برای مواد گران قیمت مورد استفاده در دوپ، نقاشی، بازوفور، کریپتون، دی اکسید تیتانیوم و مونوکس می باشند که به عنوان افزودنی پر کننده بی اثر سنگین کاربرد دارند.

به طور کلی کانی های باریت در کنترل ویسکوزیته ی رنگ ، افزایش پایداری رنگ و درخشندگی بیشتر رنگ، و همچنین ایجاد مقاومت شیمیایی دیوارها و صافی لایه های زیرین بسیار موثر می باشند. همچنین سفیدی تمییزی دارند که باعث می شود به عنوان یک اکستنشن برای پرایمرها بسیار موثر باشند. 

از دیگر ویژگی های کانی های باریت نامحلول بودن در آب، ضریب شکست بالا، چگالی ظاهری بالا، و مقاومت بالا در برابر اسیدها و قلیاها می باشد، که باعث افزایش کاربردهای آن در صنعت رنگ می باشد.

  • صنعت پزشکی

در صنعت داروسازی، ماده ی غذایی باریم برای تولید داروهای مربوط به روده و معده کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربردهای مهم باریت ها در صنعت داروسازی، استفاده به عنوان افزودنی پرکننده در گچ به منظور افزایش طول عمر گچ می باشد.

همچنین در صنعت پزشکی در جلوگیری از انتشار اشعه ی ایکس و اشعه ی گاما بسیار موثر است و امکان تعیین آناتومی طبیعی و غیر طبیعی را فراهم می کند.

  • صنعت آرایشی و بهداشتی

باریت ها به دلیل تأثیرات ملایمی که بر روی پوست دارند، در صنعت آرایشی و بهداشتی بسیار محبوب و پرکاربرد می باشند.

  • صنعت حفاری

بیشترین باریت استخراج شده، حدود 80% تا 90% آن، در صنعت نفت به عنوان یک ماده ی وزنی در فرمولاسیون گل حفاری استفاده می شود. باریت باعث افزایش فشار هیدرواستاتیک در گل حفاری و در نتیجه کاهش مناطق پرفشار تجربه شده در حین حفاری می شود، یا به عبارت دیگر به عنوان سنگ حفاری برای کنترل فشار سیالات حفاری کاربرد دارد. از طرف دیگر نرمی این ماده ی معدنی آن را قادر ساخته تا به عنوان یک روان کننده ی عالی عمل کند.

از دیگر کاربردهای باریت در صنایع مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باریت برای پردازش مواد معدنی غیرفلزی مانند کربنات کلسیم، کلسیت، کائولن، خاک رس، باریت، تالک، گچ، سنگ آهک، اکسید کلسیم، بنتونیت، دولومیت و غیره مناسب است.
  • باریت در تولید شیشه و سرامیک به عنوان فلکس کننده کاربرد دارد، که می تواند باعث افزایش درخشندگی شیشه و سرامیک شود.
  • باریت در تولید لنت ترمز و گلگیر پلاستیکی وسایل نقلیه کاربرد دارد.
  • صنعت ساخت و ساز 
  • صنعت چسب
  • صنعت چرم
  • تولید ترکیبات آزادکننده ی قالب
  • تولید مواد خاموش کننده ی صدا در خودروها
  • تولید مواد بازدارنده ی آتش و عامل کف کننده در فوم های آتش نشانی
  • رنگ زدایی در صنعت نفت
  • کنترل PH

باریت در بازارهای جهانی

در اوایل قرن بیست و یکم، چین و هند به عنوان تولیدکنندگان برتر باریت در جهان شناخته شدند و همچنین مقادیر قابل توجهی توسط ایالات متحده، مراکش و ایران استخراج شده است.

 

www.britannica.com

www.chinabarites.com

www.sbm-mill.com

شرکت تیام رهاورد آدرینا  پیوسته محصولات مختلف را با قیمت های مناسب و بالاترین کیفیت در عرصه ی داخلی و خارجی در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
شما می توانید جهت اطلاع از نحوه ی فروش و قیمت این محصول و دیگر محصولات مورد نیاز خود و همچنین ثبت سفارش با کارشناسان فروش شرکت تیام رهاورد آدرینا در ارتباط باشید. 

  031-31319488                             09366441848                          tradchemical@

 

گردآورنده: نجیمه حکیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *