بلاگ

افزودنی های مستربچ (Meastricht Additives)

نگاهی اجمالی به مستربچ های پلیمری و افزودنی های آن

مستربچ های افزودنی در محافل صنعتی به عنوان یک مستربچ کاربردی شناخته می‌شوند. چراکه این نوع مستربچ ها با انتقال ویژگی ها و خواص مختلف به محصولات پلاستیکی، عملکرد آنها را بهبود می بخشند، از این رو بازار آنها به سرعت در حال رشد می باشد.

مستربچ افزودنی از یک یا چند ماده ی افزودنی و یک رزین حامل پلیمری تشکیل شده است، که محصول نهایی اغلب به شکل گرانول است. این محصول نقش مهمی در بهبود ویژگی های فیزیکی و شیمیایی محصولات پلاستیکی در صنعت پلاستیک ایفا می‌کنند.

مستربچ های افزودنی ممکن است حاوی مواد افزودنی باشند. از جمله :

  • مستربچ های رنگی
  • میتربچ پرکننده
  • تثبیت کننده UV
  • آنتی اکسیدان ها
  • روان کننده ها و عوامل قالب گیری
  • عوامل کف کننده
  • عوامل آنتی استاتیک
  • عوامل ضد انسداد
  • دیفیوزرها
  • جاذب های IR برای جوشکاری لیزری پلاستیک
  • عوامل مات کننده
  • غیرفعال کننده های فلزی و مسی

انواع مستربچ های افزودنی

  • مستربچ های رنگی :

مستربچ های رنگی، یک رنگ دهنده برای مواد پلیمری و افزودنی پلاستیک می باشند و شامل سه عنصر اصلی، پیگمنت یا رنگدانه، حامل و افزودنی هستند. مستربچ های رنگی باعث انعطاف پذیری تولید، استحکام حرارتی، مقاومت در شرایط آب و هوائی مختلف و همچنین به عنوان یک سپر در برابر پرتوهای ماورای بنفش در محصول نهائی می شوند.

مستربچ های رنگی مناسب برای ریختن در قالب بادی برای تولید بطری ها، ریختن در قالب برای تولید قطعات خانگی، لمینیت کردن، ترپالین ها، عایق کابل ها، اجناس الکتریکی و قطعات الکترونیکی می باشند.

از انواع مستربچ های رنگی می توان به مستربچ سفید، مستربچ مشکی و سایر مستربچ های رنگی اشاره کرد. لازم به توضیح می باشد که برای تولید مستربچ های سفید از تیتانیوم دی اکسید استفاده می شود، که در محصولات جدید و در عین حال با کیفیت، ماده اولیه لیتوپن جایگزین بخشی از تیتان می گردد. محصول نهایی با خواص رئولوژیکی و نوری خود، مزایای فنی و اقتصادی را در جایگزینی مستربچ دی اکسید تیتانیوم خالص در کاربردهای مختلف ارائه داده است.

  • مستربچ های پرکننده :

مستربچ های پرکننده، به ویژه مستربچ پرکننده ی کربنات کلسیم یکی از برترین محصولات در صنعت پلاستیک شناخته می شوند. مستربچ پرکننده کربنات کلسیم به عنوان یک فیلر در تولید و ساخت محصولات پلاستیکی به طور گسترده استفاده می شود. 

نکته ی قابل توجه آن می باشد که مستربچ پرکننده کربنات کلسیم، هنگام ترکیب با مستربچ سفید حاوی دی‌اکسید تیتانیوم (TiO2)، نقش فعالی در افزایش سفیدی و توزیع یکنواخت پیگمنت های سفید در مخلوط پلاستیکی ایفا می‌کند، درواقع محصول نهایی شفافیت بالاتری نسبت به معمول خواهد داشت.

مستربچ های پرکننده کربنات کلسیم مناسب برای تولید پارچه، فابریک های با چگالی بالا (HD) و با چگالی پایین (LD) از رزین‌های مبتنی بر PP/PE، فیلم های LDPE/LLDPE/HDPE و پلاستیک ها می باشند.

از مستربچ های پرکننده دیگر می توان به تالک اشاره کرد.

  • مستربچ UV (مستربچ های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش) :

مستربچ های جذب کننده UV که تابش مضر UV را جذب می کنند و آن را به عنوان انرژی حرارتی “بی ضرر” منتشر می کنند. این مستربچ های افزودنی مناسب برای فیلم های گلخانه کشاورزی، کیسه های FIBC، کریت های شکل‌دار، بشکه ها، سطل زباله، مبلمان باغ، کیسه های بافته شده، نوارهای رافیا HDPE/PP و لامینه LDPE/LLDPE/PP می باشند.

افزودنی های مستربچ UV شامل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم می باشند که قابلیت جذب و پراکنش اشعه UV را دارند.

  • مستربچ‌ ضد اکسیدان :

اکسیداسیون و تخریب حرارتی عوامل اصلی تجزیه پلاستیک ها هستند. تماس با حرارت و اکسیژن باعث رشته ای از واکنش های زنجیره ای شامل تشکیل رادیکال های آزاد می‌شود که به طور ضروری منجر به شکست زنجیره های اصلی در پلیمر و تجزیه پلاستیک می‌شود، که با اشکال مختلفی اعم از، از دست دادن درخشندگی و شفافیت، زرد شدن و ترکیدگی سطحی خود به نمایش می‌گذارد. اکسیداسیون همچنین می‌تواند منجر به از دست دادن ویژگی های مکانیکی مانند مقاومت ضربه، کشش و مقاومت کششی شود.

مستربچ های ضداکسیدان برای جلوگیری از تجزیه حرارتی در هر مرحله از چرخه عمر پلاستیک، از جمله تولید، خشک کردن و فرآوری تا استفاده نهایی و همچنین برای حفاظت و حفظ براقیت و خواص مکانیکی محصول نهایی کاربرد دارند. آنها به ویژه برای استفاده در LDPE، HDPE و PP مناسب می باشند.

افزودنی های مستربچ ضد اکسیدان شامل توکوفرول (ویتامین E)، بوتیل هیدروکسی تولوئن (BHT)، بوتیل هیدروکسی آنیسول (BHA) و پروپیل گالات می باشند، که این افزودنی ها به دلیل داشتن خواص ضد اکسیدانی، می توانند مانع از زنگ زدگی، تغییر رنگ مستربچ و همچنین باعث افزایش مدت زمان نگهداری آنها شوند.

  • مستربچ ضد بلاک :

مستربچ های ضد بلاک، با ایجاد یک نوع ضخامت سطحی یا سطح صاف تر، ویژگی سطح را تغییر می دهند و در نتیجه ضریب اصطکاک را کاهش می دهند. این مستربچ ها مناسب برای محصولات فیلم پاششی PE، PP، PO، محصولات کیسه های بادی و همچنین فرآیند پاشش، استخراج، ریخته گری تزریقی و ریخته گری می باشند.

افزودنی های مستربچ ضدبلاک شامل موادی مانند آنتی بلاک ها، آنتی اکسیدان ها، مواد ضد‌فرسایش و مواد ضد‌چسب می باشند. به عبارت دیگر آنتی بلاک ها مانع از تشکیل رسوبات و بلاک شدن مستربچ در لوله‌های دستگاه های تزریقی می‌شوند.

  • مستربچ‌ آنتی استاتیک :

مستربچ های آنتی استایتک، موادی هستند که به مستربچ اضافه می‌شوند تا از تماس مستربچ با سطوح فولاد ضد زنگ در دستگاه های تزریقی جلوگیری کنند. مستربچ های آنتی استاتیک برای استفاده، با تقریبا تمام پلیمرها در برنامه های ریخته گری تزریقی، ریخته گری پرتاب شده و استخراج شده کاربرد دارند. این مستربچ ها مناسب برای فیلم ها، موارد قالب‌بندی PE و PP، فرآیند استخراج، فوم های EPE و لوازم برقی می باشند.

این افزودنی ها شامل موادی مانند آنتی استاینت ها، مواد ضد‌اکسیداسیون و مواد ضد‌چسب می باشند.

  • مستربچ لغزشی :

مستربچ های لغزشی باعث بهبود جریان پلاستیک هنگام پردازش، کاهش مقاومت اصطکاکی سطوح محصول نهائی و بهبود ظاهر و عملکرد محصول نهائی می شوند. این نوع از مستربچ ها مناسب برای فیلم، شیت، ریخته گری تزریق می باشند.

افزودنی‌های مستربچ لغزشی شامل موادی از جمله مواد ضد‌چسب، روان‌کننده ها، مواد ضد‌اصطکاک و مواد ضد‌سایش می باشند. 

  • مستربچ‌ قابل تجزیه :

به دلیل بی اثر و پایدار بودن پلیمرها یا پلاستیک ها در محیط های عادی و ایجاد مشکلات زیست محیطی آنها، در صنعت بسته بندی یکی از ویژگی های مهم برای رزین های پلیمری آن است که بسته ی پلیمری پس از مدت زمان مشخصی بتواند خودش را تجزیه کند. مستربچ قابل تجزیه، یک مستربچ افزودنی تجزیه پذیر برای پلی اتیلن ها می باشد، که مناسب برای پردازش پلاستیک در طول قالب گیری، استخراج یا قطعات فوم‌سازی، کیسه های خرید، کیسه های غلات، ظروف پلاستیکی، فیلم های مالچ، کیسه های بسته‌بندی، لاینرها است.

افزودنی های مستربچ قابل تجزیه شامل موادی مانند پلیمرهای قابل تجزیه، نشاسته، پلی استایرن Oxo-biodegradable و پلی استایرن Photo-biodegradable باشند. درواقع استفاده از افزودنی های مستربچ قابل تجزیه می‌تواند به کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ منابع طبیعی کمک کند. 

  • مستربچ های ترکیبی :

مستربچ های ترکیبی، مستربچ های چند منظوره ای می باشند که رنگ و مستربچ افزودنی را در یک محصول ترکیب می کنند و باعث بهبود عملکرد چندگانه و بهینه سازی فرآیند تولید می شوند.

  • مستربچ ضد عفونی کننده :

اگرچه قارچ ها و باکتری ها با چشم قابل رویت نمی باشند اما در تمام محیط ها وجود دارند. مستربچ های ضد عفونی کننده، رشد این قارچ ها و باکتری ها را مهار می کند و به جلوگیری از بوی نامطبوع، تغییر رنگ و تخریب سطح قطعات پلاستیکی کمک می کند.

برخی از افزودنی های مستربچ ضد عفونی کننده شامل مواد ضد باکتریایی مانند تریکلوزان، کلرهکسیدین، کلرزوکسی دی گلوکونات و همچنین مواد ضد قارچی مانند کلوتریمازول و ایترکونازول هستند.

نکته ی قابل توجه در ارتباط با افزودنی های مستربچ ضد عفونی کننده آن است که استفاده از آنها باید با رعایت استانداردها و دستورالعمل های بهداشتی مناسب صورت گیرد. ضمنا مطمئن شوید که محصولات حاوی این افزودنی ها برای استفاده در مناطق خاصی مانند بیمارستان ها و صنایع غذایی مجاز و… تایید شده است.

  • مستربچ PPA :

این نوع مستربچ ها مناسب برای بهبود عملکرد فیلم های نفوذی و سایر محصولات استرژن در اصطلاحات خواص نوری می باشند. به عبارت دیگر این نوع افزودنی ها به عنوان یک ماده ضد اکسیداسیون و ضد میکروبی عمل می‌کنند و مانع از فساد مواد غذایی می‌شود.

در واقع مستربچ PPA به عنوان یک ماده ضد اکسیداسیون، از اکسید شدن چربی های موجود در مواد غذایی جلوگیری می‌کند و باعث کاهش فساد و تغییر رنگ و طعم مواد غذایی می‌شود. همچنین، این افزودنی به عنوان یک ماده ضد میکروبی عمل می‌کند و مانع از رشد باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها در محیط مستربچ می‌شود.

  • مستربچ ضد خوردگی :

افزودنی های مستربچ ضد خوردگی شامل موادی هستند که به عنوان محافظ از اکسیداسیون و خوردگی قطعات فلزی عمل می‌کنند. مستربچ ضد خوردگی برای فلزات آهنی و همچنین بیشتر فلزات غیرآهنی کاربرد دارد.

برخی از افزودنی های مستربچ ضد خوردگی شامل فسفات ها، نیترات ها، سیترات ها می باشند.

  1. فسفات ها: افزودنی های فسفاتی از جمله فسفات تریپولی، فسفات ناتریم و فسفات پتاسیم می باشند.
  2. نیتریت ها: افزودنی های نیتراتی از جمله نیتریت سدیم و نیترات پتاسیم می باشند.
  3. سیترات ها: افزودنی های سیتراتی از جمله سیترات سدیم و سیترات پتاسیم می باشند.
  • مستربچ هسته زا :

مستربچ هسته زا موادی هستند که در فرآیند بسته‌بندی مواد غذایی و تولید مستربچ، برای ایجاد هسته های جامد و افزایش سرعت تشکیل کریستال ها استفاده می‌شوند و باعث بهبودی در خواص فیزیکی و مکانیکی مستربچ می شوند. این مستربچ های هسته زا مناسب برای محصولات ریخته گری تزریقی، پردازش پلیمرهای LDPE و PP می باشد.

برخی از افزودنی های مستربچ هسته زا شامل تالک، سیلیکا، کربنات کلسیم و کربنات منیزیم می باشند.

  • مستربچ‌ روشن کننده نوری :

مستربچ روشن کننده نوری، موادی هستند که در فرآیند تولید مستربچ به منظور افزایش روشنایی و جذابیت بصری محصول استفاده می‌شود. به عبارت دیگر این افزودنی ها به عنوان مواد فلورسنت عمل می‌کنند، به این صورت که با جذب نور مرئی باعث افزایش روشنایی و کاهش سایه ها در مستربچ می‌شوند. این نوع مستربچ مناسب برای فیلم ها و شیت ها، الیاف، ترموپلاستیک های ریخته‌شده، محصولات استخراجی، روتومولدینگ می باشند.

سیانین به عنوان یکی از افزودنی های مستربچ روشن کننده نوری استفاده می‌شود.

  • مستربچ اصلاح کننده ضربه :

مستربچ های اصلاح کننده ضربه باعث بهبود خواص ضربه در پلی اولفین ها و مشتقات آنها می شوند و مناسب برای ریخته گری تولید انواع مواد پلیمری با کارایی فیزیکی بالا می باشند.

  • مستربچ لیزری :

مستربچ های لیزری راه حل موثری برای PVC، پلی اولفین ها و سایر پلیمرهایی که به نور لیزر حساس می باشند، ارائه می دهند.

  • مستربچ مقاوم در برابر آتش :

این نوع مستربچ مناسب برای آتش نشانی و رنگ آمیزی لوله های الکتریکی ICT می باشد.

لازم به توضیح می باشد که این مستربچ های افزودنی در یک دامنه ی وسیعی از کاربرد ها در صنایع تولید پلاستیک استفاده می شوند و بیشترین تقاضا را نیز دارند.

کاربردهای مستربچ های افزودنی

کاربردهای مستربچ در تولید پلاستیک

در صنعت پلاستیک، مستربچ ها در بسیاری از زمینه ها کاربرد دارند. از جمله:

  • رنگ آمیزی
  • افزایش مقاومت مکانیکی
  • بهبود مقاومت حرارتی
  • جلوگیری از خوردگی
  • افزایش شفافیت محصولات پلاستیکی

 

www.flamingoindia.com

www.fillplas.com

www.treffert.eu

www.sumiranmasterbatch.com

www.masterbatchvn.com

www.medium.com

شرکت تیام رهاورد آدرینا  پیوسته محصولات مختلف را با قیمت های مناسب و بالاترین کیفیت در عرصه ی داخلی و خارجی در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
شما می توانید جهت اطلاع از نحوه ی فروش و قیمت این محصول و دیگر محصولات مورد نیاز خود و همچنین ثبت سفارش با کارشناسان فروش شرکت تیام رهاورد آدرینا در ارتباط باشید. 

  031-31319488                             09366441848                          tradchemical@

 

گردآورنده: نجیمه حکیمی نیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *