بلاگ

کربنات کلسیم (Calcium Carbonate)

نگاهی اجمالی بر کربنات کلسیم

کربنات کلسیم، یک ترکیب شیمیایی می باشد، که به طور طبیعی در معدن و سنگ ها از جمله در سنگ های آهکی، سنگ های مرمر، لسیت، آراگونیت و… وجود دارد. تخمین زده می‌شود که حدود 4 درصد از پوسته ی زمین از کربنات کلسیم تشکیل شده است.

تولید تجاری کربنات کلسیم

در صنعت، کربنات کلسیم بر اساس تکنیک های تولید، اندازه ی ذرات و ویژگی هایی که به محصول اعطا می شود، به دو نوع تجاری تولید می‌شود، که شامل کربنات کلسیم معمولی (سنگین) و کربنات کلسیم کوتد (سبک) می باشد.

  • کربنات کلسیم معمولی (سنگین)

کربنات کلسیم معمولی (سنگین) یا آسیاب شده، از طریق استخراج از معادن و فرآوری سنگ های طبیعی از جمله کلسیت، مرمر، سنگ آهک و… که شامل خرد کردن و پردازش سنگ آهک برای ایجاد یک شکل پودری مانند است، به دست می‌آید. این نوع از کربنات کلسیم بر اساس اندازه و خواص دیگر برای بسیاری از کاربردهای صنعتی و دارویی مختلف درجه‌بندی می‌شود.

  • کربنات کلسیم کوتد (سبک)

کربنات کلسیم کوتد (سبک)، معمولاً به صورت شیمیایی به وسیله ی فرآیند کاربوکاتیونی (عبور دی اکسید کربن به محلول هیدروکسید کلسیم) در یک کوره رسوبی تولید می‌شود. این نوع از کربنات کلسیم ذرات بسیار ریز و کنترل شده‌ای دارد (به اندازه‌ی حدود 2 میکرون در قطر)، که به ویژه در تولید کاغذ بسیار کاربرد دارد. لازم به توضیح می باشد که اندازه ی ذرات و ساختار بلوری به طور دقیق توسط دما، غلظت ماده فعال و سایر متغیرهای فرآیند تحت تأثیر قرار می گیرد.

ویژگی های کربنات کلسیم

  • کربنات کلسیم یک پودر نرم می باشد.
  • هنگامی که تا دمای 1200K گرم می‌شود، تجزیه شده و دی اکسید کربن تولید می‌کند.
  • هنگامی که با اسید محلول واکنش می‌کند، دی اکسید کربن را به عنوان یک محصول فرعی آزاد می‌کند.

کاربردهای کربنات کلسیم

عناصر تشکیل‌دهنده و خواص شیمیایی کربنات کلسیم آن را به یک ماده ی مورد استفاده در بسیاری از صنایع تبدیل کرده است. از جمله:

  • صنعت رنگ:

کربنات کلسیم به عنوان یک پیگمنت تمدید کننده و رنگ سفید در تولید رنگ ها از جمله رنگ های ساختمانی و… عمل می کند و باعث می شود صنعت رنگ یک بازار بزرگ برای تأمین کننده ی پودر کربنات کلسیم در دنیا باشد، چراکه از لحاظ اقتصادی نسبت به حلال ها و… صرفه ی اقتصادی دارد و ذراتی با توزیع بهتر و یکنواخت دارد.

به طور کلی کربنات کلسیم در تولید رنگ ها می‌تواند تا ۳۰٪ از وزن رنگ‌ها را تشکیل دهد.

  • صنعت لاستیک:

یکی از اولین، معروف‌ترین و مقرون به صرفه ترین مواد پرکننده در صنعت لاستیک، کربنات کلسیم است. چراکه برای افزایش حجم محصولات خود و صرفه‌جویی در استفاده از لاستیک طبیعی یا لاستیک مصنوعی گران قیمت، مقدار قابل توجهی پودر کربنات کلسیم به لاستیک اضافه می‌شود. لاستیک با کربنات کلسیم بارگذاری می‌شود تا مقاومت کششی، مقاومت در برابر پارگی و مقاومت در برابر ساییدگی آن را نسبت به لاستیک خالص ولکانیزه افزایش دهد.

  • صنعت پلاستیک:

در پرکننده‌های پلیمری مانند پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP)، کربنات کلسیم به طور مکرر استفاده می شود. برای افزایش برخی از ویژگی های محصولات پلاستیکی و گسترش دامنه ی استفاده ی آنها، کربنات کلسیم اضافه می شود.

که مزایای آن عبارتند از:
پودر کربنات کلسیم، سختی، براقیت و صافی سطوح محصولات پلاستیکی و همچنین پایداری ابعادی آنها را افزایش می دهد، و مقاومت حرارتی آنها را بالا می برد. علاوه بر این، می توان پیگمنت های سفید گران قیمت را با کربنات کلسیم سفیدتر جایگزین کرد، که در چنین حالتی سودآوری در پیه کاهش هزینه های تولید افزایش خواهد یافت.

  • صنعت کاغذ:

یکی از بزرگترین مشتریان تامین کننده پودر کربنات کلسیم، صنعت کاغذ است. کربنات کلسیم، در صنعت کاغذ و مقوا (حدود 10-20٪) به دلیل رنگ سفید و خاصیت پراکنش نوری به عنوان یک پرکننده ی اصلی و مقرون به صرفه، فیلتر و رنگدانه ای سفید تر و با کیفیت بهتر از سایر مواد معدنی برای تولید کاغذ مات و درخشان کاربرد دارد، تا استحکام کششی و سفیدی آن تضمین شود و در عین حال هزینه تولید را کاهش دهد.

ضمنا این ماده در تولید کاغذ براق به جای کائولن استفاده می شود.

استفاده ی گسترده از کربنات کلسیم در صنعت کاغذ نتیجه انتقال جهانی از فرآیندهای تولید کاغذ اسیدی به قلیایی یا خنثی است. لازم به توضیح می باشد که افزایش تاریکی و براقیت، اندازه ذرات یکنواخت و حفظ رنگ عالی فقط چندین مزیت استفاده از کربنات کلسیم به عنوان پرکننده ی کاغذ می باشد.

  • صنعت مواد غذایی و سلامت شخصی:

کربنات کلسیم به عنوان یک مکمل کلسیم مفید در رژیم غذایی، ضد اسید معده، مهارکننده ی فسفات یا ماده ی پایه برای تولید قرص های دارویی و تولید محصولاتی از جمله خمیر دندان و… کاربرد فراوان دارد. به طور کلی کربنات کلسیم می‌تواند به عنوان یک ماده ی افزودنی و نگهدارنده در محصولات غذایی و همچنین به عنوان مکمل در ویتامین‌ ها استفاده شود.

همچنین کربنات کلسیم، در شیر سویا و شیر بادام به عنوان منبع کلسیم استفاده می‌شود.

  • صنعت کشاورزی:

کربنات کلسیم، در صنعت کشاورزی از یک طرف به عنوان یک ماده ی موثر در تولید آهک کشاورزی شناخته می شود، که برای تعادل خاک های اسیدی و بهبود کیفیت خاک به عنوان یک منبع غنی از کلسیم برای تامین کلسیم گیاهان کاربرد دارد. و از طرف دیگر استحکام بخشی pH و ظرفیت نگهداری آب خاک های اسیدی را افزایش می دهد.

همچنین کربنات کلسیم به عنوان بخشی از خوراک حیوانات کاربرد دارد.

  • صنعت ساخت و ساز:

کربنات کلسیم برای صنعت ساخت و ساز، هم به عنوان مصالح ساختمانی (از جمله سنگ مرمر و…) و هم به عنوان افزودنی و پرکننده در بتن وسیمان بسیار حائز اهمیت است، چراکه این ماده به تهیه ملات استفاده شده در اتصال آجرها، بلوک های بتنی، سنگ ها، شیروانی های روفینگ، ترکیبات لاستیکی و کاشی ها کمک می کند و منجر به افزایش مقاومت آنها می شود.

همچنین کربنات کلسیم به دی اکسید کربن و آهک تجزیه می شود، که یک ماده مهم در تولید فولاد، شیشه و کاغذ است.

از طرف دیگر به دلیل خواص ضد اسیدی کربنات کلسیم، در محیط های صنعتی برای تعادل شرایط اسیدی در خاک و آب کاربرد دارد.

از کربنات کلسیم در برنامه های ساختمانی برای تصفیه و جداسازی آهن از ماده معدنی خود استفاده می کنند.

  • صنعت پوشش‌ها:

کربنات کلسیم یکی از پرکاربردترین و اصلی ترین ماده ی خام محصولات معدنی در کشورهای صنعتی برای تولید چسب ها از جمله چسب‌ های واکنشی، چسب های گرم-ذوب، چسب های نئوپرن و چسب‌های مبتنی بر آب، و پوشش‌ها است، که به عنوان پرکننده کاربرد دارد.

  • صنعت زیست‌ محیطی :

در تصفیه آب و فاضلاب، کربنات کلسیم در حذف اسیدیته و آلاینده‌ ها کاربرد دارد، از جمله در استخرهای شنا برای حفظ قلیاییت آب و مقابله با خواص اسیدی مواد ضدعفونی کننده استفاده می شود. همچنین کربنات کلسیم در به تعادل رساندن آب های اسیدی از معادن استفاده می شود. به طور کلی کربنات کلسیم از طریق تصفیه آب و پسماند به حفظ محیط زیست کمک می کند.

سایر کاربردها:

  • کربنات کلسیم، چگالی مایعات حفاری را افزایش می دهد و در کنترل پایین آوردن فشار چاه کمک می کند. از اینرو در صنعت نفت به طور گسترده ای کاربرد دارد.
  • از کربنات کلسیم به همراه آب دیونیزه برای تمییز کردن زنگ روی نقره استفاده می‌شود.
  • از کربنات کلسیم به عنوان گچ تخته سیاه استفاده می‌شود.

بنابراین، کربنات کلسیم چندین کاربرد در زمینه‌های مختلف از تغذیه تا داروسازی و از کشاورزی تا ساختمان‌سازی دارد.

 

www.byjus.com

www.limestone.com.vn

www.sciencestruck.com

www.zillionsawaminerals.com

 

شرکت تیام رهاورد آدرینا  پیوسته محصولات مختلف را با قیمت های مناسب و بالاترین کیفیت در عرصه ی داخلی و خارجی در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
شما می توانید جهت اطلاع از نحوه ی فروش و قیمت این محصول و دیگر محصولات مورد نیاز خود و همچنین ثبت سفارش با کارشناسان فروش شرکت تیام رهاورد آدرینا در ارتباط باشید. 

  031-31319488                             09366441848                          tradchemical@

 

گردآورنده: نجیمه حکیمی نیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *