بلاگ

لیتوپن رنگدانه ی سفید درخشان

تاریخچه ی لیتوپن

لیتوپن، رنگدانه ی سفید درخشان که به سولفید روی سفید معروف است و در کاربردهای مختلف صنعتی از جمله تولید رنگ ها(به خصوص رنگ سفید)، پوشش ها، جوهر های چاپی، کاغذ، سرامیک، پلاستیک و… مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در دهه ی ۱۸۷۰ به عنوان جایگزینی برای سرب کربنات (سرب سفید) برای غلبه بر معایب سمیت و مقاومت ضعیف در برابر هوا توسعه یافت و پس از جنگ جهانی اول به عنوان جایگزین تیتانیوم دی اکسید در صنایعی از جمله پلاستیک، روکش ها و… معرفی گردید.

این پیگمنت سفید، به خاطر قدرت پوشش دهی قوی خود، به عنوان یک ماده ی ارزشمند برای صنایعی که به یک پیگمنت سفید مستحکم نیاز دارند، مورد توجه قرار می گیرد. همچنین به عنوان یک راه حل اقتصادی و کارآمد به عنوان جایگزین سرب کربنات(به دلیل مستعد بودن به تغییرات) و اکسید روی(به دلیل شکنندگی آن) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیتوپن جایگزینی برای تیتانیوم دی اکسید

پس از جنگ جهانی اول، لیتوپن به عنوان جایگزین تیتانیوم دی اکسید در صنایعی از جمله پلاستیک، روکش ها و… معرفی گردید. چرا که تیتانیوم دی اکسید، محصولی است که قیمت آن به دلیل در دسترس بودن محصول، در معرض نوسانات زیادی است، که نهایتا این افزایش قیمت ها بر رقابت‌پذیری محصولات نهایی تأثیر می‌گذارد، از این رو جستجوی جایگزینی برای دی‌اکسید تیتانیوم، امکانات مختلفی را برای بهینه‌سازی استفاده از آن ایجاد کرده است.

لیتوپن با خواص رئولوژیکی و نوری خود، 30 درصد مزایای فنی و اقتصادی را در جایگزینی دی اکسید تیتانیوم در کاربردهای مختلف ارائه می دهد.

از جمله وقتی لیتوپن برای جایگزینی TiO2 در برخی از سیستم های پلاستیکی استفاده می شود، نه تنها می تواند به افزایش بازده اکسترودر و کاهش هزینه های پردازش کمک کند، علاوه بر آن می تواند باعث افزایش بهبود کیفیت محصول شود. همچنین ترکیبی از لیتوپن و TiO2 می تواند به کاهش توری و بهبود خواص مکانیکی از جمله افزایش طول نهایی و استحکام ضربه کمک کند. ضمنا لیتوپن با خاصیت جلبک کشی در رنگ ها و درنتیجه کاهش ترک خوردگی درون فیلم و بهبود حفظ رنگ، طول عمر پوشش را افزایش دهد.

در نتیجه لیتوپن می تواند برای تولیدکنندگان رنگ به عنوان یک جایگزین مناسب TiO2 برای کمک به کاهش هزینه های کلی سیستم استفاده گردد. البته باید توجه داشت که در اصطلاح کاربردی، آماده‌سازی دقیق و توجه به جزئیات نتایج بهتری را به ارمغان می‌آورد. از جمله توجه به وضعیت لیتوپن قبل از مخلوط کردن با روغن است که باید به اندازه ی کافی خشک باشد در غیر این صورت کارایی و خواص لازم را از دست می دهد.

کاربردهای لیتوپن

کاربرد لیتوپن از جمله در فرمولاسیون رنگ، بتونه ها و رنگ های علامت‌گذاری جاده ها و… در حال افزایش است.

از طرف دیگر رشد بخش های تبلیغات چاپی و انتشار در افزایش نیاز به لیتوپن به عنوان رنگدانه سفید در جوهرهای چاپ نیز افزایش یافته است. چراکه جوهر تولید شده با استفاده از لیتوپن از نظر کیفیت بسیار برتر است و صافی و شفافیت کامل را ارائه می دهد.

همچنین استفاده از لیتوپن در سیستم های رزین پلاستیکی به منظور افزایش خواص محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش محصول نهایی، باعث افزایش تقاضای بازار لیتوپن شده است.

  • لیتوپن به عنوان پایه ای برای رنگدانه در تولید رنگ، لوازم آرایشی و بسیاری از کاربردهای دیگر در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لیتوپن به عنوان پرکننده در تولید کاغذ، چرم، کف پوش و… استفاده می شود.
  • لیتوپن برای مستربچ برای تزریق پلی الفین، ABS، پلی کربنات، پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استایرن، فیلم های تک لایه، فیلم های چند لایه و… مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لیتوپن جایگزین مناسبی برای دی اکسید تیتانیوم در تمام الاستومرهای رنگدانه شده طبیعی و مصنوعی است.

بازار جهانی لیتوپن

پیشرفت در فناوری شکل دهی پلاستیک به‌طور غیرمستقیم باعث افزایش تولید پلاستیک شده است، از اینرو باعث افزایش تقاضا برای رنگدانه های سفید در طول زمان شده است، درنتیجه این افزایش تقاضا برای رنگ های داخلی و خارجی و استفاده از پلاستیک در صنایع مختلف، بازار جهانی مصرف نهائی لیتوپن را هدایت کرده است.

همچنین به دلیل افزایش کاربردهای رنگ ها و پوشش ها در بخش خودرو برای خواص ضد زنگ و ضد خوردگی  از یک طرف و در بخش های مختلف مسکونی و صنعتی برای کاربردهای داخلی و خارجی برای محافظت در برابر رشد جلبک ها و قارچ ها، مقاومت در برابر اشعه عای فرابنفش از طرف دیگر باعث رشد بازار برای استفاده از رنگ ها و پوشش های مبتنی بر لیتوپن شده است و درنتیجه تقاضا برای محصول افزایش یافته است.

به طور کلی می توان گفت محرک های اصلی بازار برای افزایش استفاده از لیتوپن عبارتند از:

  • توانایی لیتوپن برای افزایش ویژگی های مقاومت در برابر آب و هوا
  • توانایی لیتوپن برای بهبود خواص قارچ کشی رنگ ها
  • افزایش سرمایه گذاری در توسعه محصول در بخش رنگ ها و پوشش ها

ارزش بازار جهانی لیتوپون در سال 2019 به 169.8 میلیون دلار رسید و پیش بینی می شود تا سال 2027 به 218.6 میلیون دلار برسد و از سال 2020 تا 2027 با CAGR 3.30 درصد رشد کند.

در ارتباط با لیتوپن در حال حاضر آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده و پس از آن آمریکای شمالی و اروپا قرار دارند.

بخش عمده ای از لیتوپون در چین تولید می شود، برخی از تولیدکنندگان عمده لیتوپن عبارتند از:

  • Anhui Union Titanium Enterprise Co. Ltd
  • Fengchen Group Co. Ltd
  • Henan Premtec Enterprise Corporation
  • Langfang Pairs Horses Chemical Co. Ltd
  • Natural Pigments Inc
  • Noah Technologies Corporation
  • Titanos Group
  • VB Technochemicals SA
  • Venator Materials PLC
  • ZhengZhou Sino Chemical Products Co. Ltd

لازم به توضیح می باشد که در حال حاضر در بازار 3 گرید از لیتوپن شامل لیتوپن 300، لیتوپن 290 و لیتوپن 8896 موجود می باشد.

 

www.britannica.com

www.naturalpigments.com

www.venatorcorp.com

www.globenewswire.com

شرکت تیام رهاورد آدرینا  پیوسته محصولات مختلف را با قیمت های مناسب و بالاترین کیفیت در عرصه ی داخلی و خارجی در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
شما می توانید جهت اطلاع از نحوه ی فروش و قیمت این محصول و دیگر محصولات مورد نیاز خود و همچنین ثبت سفارش با کارشناسان فروش شرکت تیام رهاورد آدرینا در ارتباط باشید. 

  031-31319488                             09366441848                          tradchemical@

 

گردآورنده: نجیمه حکیمی نیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *